STIHL 4-Mix® -moottoreissa yhdistyvät kaksi- ja nelitahtimoottoreiden parhaat puolet. Niiden etuja ovat erinomainen moottoriteho kevyestä painosta huolimatta, innovatiivinen polttoaineenkulutus ja erittäin helppo hallinta.
29.05.2024
STIHL 4-Mix® on nelitahtimoottori, joka helpottaa kovimpiakin työpäiviä. Sen hallintaa ja toimintaa on kehitetty tukemaan käyttäjää mahdollisimman hyvin. STIHL 4-Mix® -moottori toimii tavanomaisella polttoaineella (suhde 1:50, esim. STIHL MotoMix), joten sitä voi käyttää paikasta riippumatta ja se kiihtyy nopeasti. STIHL 4-Mix® saavuttaa suuren vääntömomentin suhteellisen pienellä polttoaineenkulutuksella ja synnyttää vain vähän päästöjä. Kompakti rakenne tekee STIHL 4-Mix® -moottorin paino-tehosuhteesta hyvän ja saa aikaan vain vähän tärinää. Lisäksi sen äänitaso on miellyttävä.
STIHL 4-Mix® -moottori on nimensä mukaisesti nelitahtinen: siinä on imu-, puristus-, työ- ja poistotahti. Seuraavassa on selitetty sen yksityiskohtainen toimintaperiaate.
Kampiakseli kiertää, mäntä liikkuu alaspäin sylinterissä, imuventtiili avautuu ja tuoretta polttoaineseosta virtaa polttokammioon. STIHL 4-Mix® -moottorista erityisen tekee se, että venttiiliohjaus ja kampikammio on yhdistetty imukanavaan ohitusreiällä. Innovatiivisen moottorirakenteen ansiosta polttoaineen, ilman ja öljyn seosta siirtyy moottorikomponentteihin jokaisella männän liikkeellä. Se takaa 4-Mix®-moottorin ihanteellisen voitelun. Säännöllisiä öljynvaihtoja ei tarvita.
Kun mäntä liikkuu alaspäin, kampikammioon syntyy ylipaine. Seos siirtyy kampikammiosta nokkapyöräkammion kautta imukanavaan ja edelleen polttokammioon. Näin kaikki voitelua edellyttävät osat tulevat voidelluksi. Kun moottorin mäntä liikkuu takaisin ylöspäin, polttoainekammiossa oleva polttoaine puristuu.
Kun STIHL 4-Mix® -moottorin mäntä on yläasennossa eli ylemmässä kuolokohdassa, polttoaineseos on puristettu äärimmilleen. Sytytystulppa sytyttää polttoaineseoksen sytytyskipinällä juuri ennen kuin mäntä on saavuttanut ylemmän kuolokohdan. Varhaisen sytytyksen ansiosta polttoaineseos palaa polttokammiossa puhtaasti ja tehokkaasti. Lisäksi mäntä liikkuu takaisin alaspäin samaan aikaan, kun energiaa välittyy laitteen toimintakomponentteihin.
Nokkapyörä avaa STIHL 4-Mix® -moottorin sisällä olevan poistoventtiilin juuri ennen kuin mäntä on ala-asennossa eli alemmassa kuolokohdassa. Kun mäntä liikkuu takaisin ylöspäin, pakokaasut puristuvat pois polttokammiosta poistokanavan kautta. Sen jälkeen prosessi alkaa jälleen alusta.
Käynnistämisen helpottamiseksi STIHL 4-Mix® -moottorit on varustettu sisäänrakennetulla automaattisella puolipuristusjärjestelmällä. Se toimii seuraavasti: Kun 4-Mix®-moottoria käynnistetään, keskipakopaino avaa puolipuristusventtiilin hieman auki. Näin osa puristuspaineesta pääsee ohjautumaan ulos. Toiminto vähentää moottorin käynnistämiseen tarvittavaa voimaa huomattavasti. Heti kun käynnistyskierrosluku ylittyy ensimmäisessä työtahdissa, puolipuristusventtiili suljetaan automaattisesti ja 4-Mix®-moottori käy tehokkaasti täydellä puristuksella.
STIHL 4-Mix® -moottori on kevyt tehopakkaus. Voitelevan polttoaineen ansiosta monia perinteisten nelitahtimoottorien osia, kuten öljypumppua, öljynsuodatinta ja öljypohjaa, ei tarvita. Moottori on kevyempi ja helpompi huoltaa. Öljyntarkistuksille, öljynvaihdoille ja öljyvuotojen käsittelylle voi heittää hyvästit.
Molemmat lippulaivamoottorimme ovat innovatiivisia, tehokkaita ja kestäviä. Niiden keskeiset ominaisuudet on koottu oheiseen taulukkoon.
STIHL 2-Mix -moottori | STIHL 4-Mix® -moottori |
---|---|
Tehokas polttoaineenkulutus | Moottoritehon optimaalinen hyödyntäminen |
Edulliset käyttökustannukset | Paikasta riippumaton käyttö |
Suorituskykyiset käyttöarvot | Erittäin suuri vääntömomentti |
Kompakti rakenne | Vähän epäpuhtauksia |
STIHL 4-Mix® -moottori on nelitahtimoottori, jossa käytetään seosöljyä sisältävää bensiiniä ja jossa ei tarvita perinteisen kiertoöljyvoitelun osia. Tämän ansiosta rakenne on kompakti ja mahdollisimman tehokas.