Miten ammattikäyttöön tarkoitettu STIHL-akku syntyy? Lue lisää täältä. Opastamme sinua vaihe vaiheelta akkujen valmistuksessa STIHLin pääkonttorissa Waiblingenissa. Seuraava video antaa alustavaa tietoa.
29.05.2024
STIHLillä on akkuasiantuntemusta jo vuosien ajalta. STIHL on valmistanut akkukäyttöisiä tuotteita vuodesta 2009.
Vuonna 2016 perustettiin STIHLin akku- ja sähkötekniikan asiantuntijakeskus, jossa yhdistyvät tehokkaan akku- ja sähkötekniikan kehittäminen sekä STIHLin vaatimukset nykyaikaisten akkutyökalujen suorituskyvystä ja kestävyydestä.
Vuodesta 2018 lähtien STIHLillä on ollut myös oma akkujen tuotantolaitos kehitys- ja asiantuntijakeskusten välittömässä läheisyydessä.
STIHL valmistaa Waiblingenissa ammattikäyttöön tarkoitettuja AP System -valikoiman AR 2000 L- ja AR 3000 L -reppuakkuja. Nämä ergonomiset ja kestävät akut sopivat ihanteellisesti jatkuvaan ammattikäyttöön, kuten puhaltimiin, pensasleikkureihin tai KombiEngine-moottoreihin.
Mitkä tuotantovaiheet ovat välttämättömiä ja miten STIHL varmistaa, että kaikki näytteet täyttävät korkeat laatuvaatimukset tuotannon aikana? Opastamme sinua tuotannon läpi.
Ensimmäisessä vaiheessa kennoteline, johon akkukennot myöhemmin asetetaan, varustetaan automaattisesti erityisillä ohjainlevyillä. Nämä kennojen väliset koskettimet on laserhitsattu, jotta ne kestävät suurta kuormitusta ja pitkään.
STIHL käyttää tässä tuotantovaiheessa yksinkertaista Poka Yoke -virheentorjuntatekniikkaa. Ohjainlevyt voidaan asentaa vain oikeaan asentoon. Sen jälkeen kennoteline kuljetetaan seuraavalle tuotantolinjalle.
Siellä robotti asettaa akkukennot valmisteltuun kennotelineeseen. Kaksi sijoituspyörää asettavat akkukennot oikeaan suuntaan, ja robotti poimii ne kulloisenkin asettelumallin mukaisesti. Tässä akun tuotantovaiheessa STIHL AR 2000 L -mallissa käytetään 60 akkukennoa ja STIHL AR 3000 L -mallissa yhteensä 90 akkukennoa.
STIHLin muovituotanto: STIHLin omassa muovitehtaassa valmistetaan useita akkujen muoviosia, kuten yksittäisten akkukennojen pidike ja akun kansi.
Kun alempaan kennotelineeseen on asetettu akkukennot, ylempi kennoteline, jossa on myös kennon liitinlevyt, asetetaan liitosasemaan ja akkukennot liitetään yhteen. Tässä tuotantovaiheessa liitosasema mittaa automaattisesti voiman ja etäisyyden lähettääkseen vain optimaalisesti liitetyt akut jatkotuotantoon.
Akun valmistuksen seuraavassa vaiheessa asennetaan pääelektroniikka ja anturit. Ohjainlevyt hitsataan ensin erittäin tarkasti sähköjohtojen puristusliitoksiin täysin automatisoidussa prosessissa. Sen jälkeen asennetaan muun muassa lämpötila-anturit. Ne säätelevät akun lämpötilaa ylikuumenemisen aiheuttamien vaurioiden välttämiseksi käytön aikana. Sen jälkeen keskijänniteliittimet asennetaan patentoidulla mallilla ja hitsataan myös täysin automaattisesti.
Akkuyksikköön on nyt asennettu ohjausyksikkö. Se kytketään ja johdotetaan ensin ennen esitestin suorittamista. Tämä testi varmistaa elektroniikan virheettömän toiminnan äänimerkin avulla.
Näin varmistetaan, että jokainen valmistettu akku toimii oikein. Tämä menetelmä vähentää jätettä ja edistää kestävää tuotantoa, sillä ohjaimet voidaan vaihtaa ennen valua ja akkua voidaan käyttää edelleen, jos esitesti ei vahvista virheetöntä toimintaa.
Akun ja ohjauselektroniikan sarjanumerot yhdistetään. Näin on mahdollista nähdä, mitkä kappaleet on asennettu valmiiseen ammattikäyttöön tarkoitettuun akkuun. Kun esitesti on läpäisty, jokainen näyte valmistellaan valamista varten.
Polyuretaanikotelo eristää elektroniset komponentit ja suojaa niitä kosteudelta ja mekaanisilta vaikutuksilta. Valukoneessa seos levitetään ensin piirilevyn alle ilman poistamiseksi. Tämän jälkeen polyuretaani nousee, kunnes kaikki osat ovat peittyneet. Kun valuseos on kovettunut, akku on valmis lopullista asennusta varten.
Loppuasennuksen ensimmäinen vaihe on valun silmämääräinen tarkastus ja sen validointi valkoisella kynällä. Ergonomisesti muotoiltu takalevy asennetaan ja varustetaan kiinnikkeillä sekä kahvalla. Sen jälkeen käyttöyksikkö liitetään ja etukansi kiinnitetään. Ennen kappaleen syöttämistä ruuvausasemaan koskettimet öljytään ennaltaehkäisevästi, jotta ne pysyvät helposti liitettävinä pitkään.
Koko akun toiminta tarkastetaan tuotantolinjan lopussa. Tätä varten näytön LED-merkkivalo tarkistetaan, uusin ohjelmisto päivitetään ja kaikki tekniset toiminnot testataan turvallisuuden varmistamiseksi kenttäkäytössä. Tarkastuksen jälkeen kaikki komponenttimerkinnät skannataan ja kohdistetaan siten yksilöllisesti kappaleeseen. Akku vapautetaan käyttöön vasta, kun se on läpäissyt testin ja komponentit on kohdistettu.
Ammattikäyttöön tarkoitettu akku pakataan lopuksi mukana toimitettavien asiakirjojen ohella ja toimitetaan.
Sähköstaattiset purkaukset aiheuttavat merkittävän riskin akkujen tuotannon aikana. Siksi työntekijöillä on käytössään erityisiä dissipatiivisia työvaatteita, jotka suojaavat tehokkaasti vielä suojaamattomia elektronisia komponentteja tuotannon aikana.
STIHL on ottanut käyttöön erilaisia laadunvarmistusprosesseja aina kennojen asennuksesta tuotantolinjan lopputestaukseen parhaan laadun takaamiseksi latausta ja käyttöä varten.
Herkät komponentit eivät salli virhetoleransseja tuotantoprosesseissa. Siksi akkujen valmistuksen jokainen vaihe vaatii äärimmäistä tarkkuutta, jotta valmiit akut täyttävät sekä meidän että asiakkaidemme odottamat korkeat laatustandardit.
STIHL jatkaa akkutuotannon laajentamista pääkonttorissaan Waiblingenissa ja valmistaa myös ammattikäyttöön tarkoitetun AP 500 S -akun Saksassa. Samalla ollaan rakentamassa uutta ammattikäyttöön tarkoitettujen akkutuotteiden tuotantolaitosta, joka aloittaa tuotannon Waiblingin tehtaalla 2 vuoden 2024 aikana.
STIHL kehittää älykkäitä akkuja edelleen, jotta käyttäjät voivat räätälöidä akun entistä tarkemmin käyttötarkoitukseensa. Tämä saavutetaan esimerkiksi älykkäällä lataustekniikalla, joka mukautuu automaattisesti kulloiseenkin tehtävään. Näin varmistetaan, että täysi teho on käytettävissä ajallaan ja akku kestää mahdollisimman pitkään tulevaisuudessa.