(25.06.2025)
1.1 Seuraavia yleisiä sopimusehtoja (jäljempänä ”YSE”) sovelletaan ANDREAS STIHL Oy:n (Y-tunnus 2610539-6, jäljempänä ”STIHL”) ja asiakkaiden (jäljempänä ”Asiakkaat”) väliseen liikesuhteeseen, joka koskee verkkokaupassa osoitteessa (https://www.stihl.fi) tehtäviä ostoksia.
1.2 Yleiset sopimusehdot säätelevät STIHLin ja asiakkaan välisen sopimussuhteen yksityiskohtia, ja sisältävät samalla tärkeitä kuluttajatietoja. Verkkokaupassa olevien linkkien kautta asiakkaat voivat tilauksen yhteydessä hakea käyttöehdot, tallentaa ne tietokoneelleen ja/tai tulostaa ne. Tilaukseen sovellettavat yleiset sopimusehdot lähetetään asiakkaalle erikseen yhdessä sopimusvahvistuksen kanssa pysyvällä tietovälineellä (sähköpostitse) tavaran toimituksen yhteydessä.
2.1 Asiakas voi laittaa tuotteet ostoskoriinsa sitoumuksetta sekä tarkastella ja korjata valintojaan milloin tahansa ennen sitovan tilauksensa lähettämistä käyttämällä korjausta varten tilausprosessissa annettuja ja selitettyjä korjausapuvälineitä.
2.2 Asiakas tekee sitovan tilauksen klikkaamalla tilausprosessin lopussa olevaa ”Osta”-painiketta.
2.3 Tilauksen tekemisen jälkeen asiakas saa sähköpostitse automaattisen vastaanottovahvistuksen, jossa näkyy vielä kerran tilauksen sisältö (tilausvahvistus).
2.4 STIHLillä on oikeus rajoittaa tilaus tavanomaiseen kotitalousmäärään yksinomaisen harkintansa mukaan. Tämä koskee sekä yhdessä tilauksessa tilattujen tuotteiden määrää että saman tuotteen tilaamista useammassa yksittäisessä tilauksessa, joissa kunkin yksittäisen tilauksen tilausmäärä vastaa tavanomaista kotitalousmäärää.
Sopimus katsotaan syntyneeksi, kun asiakas on vastaanottanut automaattisen tilausvahvistuksen.
Kuluttajilla on yleensä lakisääteinen peruuttamisoikeus, kun he tekevät etämyyntiostoksen. STIHL antaa lakisääteisten määräysten mukaisesti seuraavat tiedot:
4.1 Peruuttamista koskevat ohjeet
Sinulla on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa ilman perusteluja.
Peruuttamisaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä päivästä, jona sinä tai kolmas osapuoli, joka ei ole rahdinkuljettaja ja jonka sinä olet ilmoittanut, saat/saa tavarat fyysisesti haltuunsa.
Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi sinun on ilmoitettava meille sähköpostitse osoitteella info@stihl.fi päätöksestäsi peruuttaa tämä sopimus yksiselitteisellä ilmoituksella. Voit käyttää oheista, kohdassa 4.3 olevaa peruuttamislomakkeen mallia, mutta mallin käyttö ei ole pakollista.
Peruuttamisen vaikutukset
Jos peruutat tämän sopimuksen, palautamme sinulle kaikki sinulta saamasi maksut, mukaan lukien toimituskustannukset (lukuun ottamatta lisäkustannuksia, jotka johtuvat siitä, että olet valinnut muun toimitustyypin kuin edullisimman tarjoamamme vakiotoimitustyypin), ilman aiheetonta viivytystä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluessa siitä päivästä, jona saamme tiedon päätöksestäsi peruuttaa tämä sopimus. Korvaus suoritetaan käyttämällä samaa maksuvälinettä, jota käytit alkuperäisessä kaupassa, ellet ole nimenomaisesti sopinut toisin; sinulle ei missään tapauksessa aiheudu mitään kuluja tällaisesta korvauksesta.
Voimme pidättäytyä maksun palautuksesta, kunnes olemme vastaanottaneet palautettavat tuotteet tai kunnes olet toimittanut meille todisteet tuotteiden palauttamisesta, sen mukaan, kumpi tapahtuu ensin.
Sinun on palautettava palautettavat tuotteet osoitteeseen STIHL c/o Posti, PL 10810, 21422 LIETO ilman aiheetonta viivytystä viimeistään 14 päivän kuluessa siitä päivästä, jona ilmoitit meille sopimuksen peruuttamisesta. Määräaika täyttyy, jos lähetät tavarat takaisin ennen 14 päivän määräajan umpeutumista.
Me vastaamme tavaroiden palauttamisesta aiheutuvista kustannuksista.
Olet vastuussa ainoastaan tavaran arvon alenemisesta, joka johtuu muusta kuin tavaran luonteen, ominaisuuksien ja toiminnan selvittämiseksi tarpeellisesta käsittelystä.
4.2 Peruuttamisoikeuden poissulkeminen / päättyminen
Peruuttamisoikeutta ei ole muiden sovellettavassa lainsäädännössä säädettyjen tapausten lisäksi silloin, kun on kyse sopimuksista, jotka koskevat sellaisten tavaroiden toimittamista, jotka eivät ole tehdasvalmisteisia ja joiden valmistuksessa kuluttajan yksilöllisellä valinnalla tai määrittelyllä on ratkaiseva merkitys tai jotka on selvästi räätälöity kuluttajan henkilökohtaisten tarpeiden mukaan.
Peruuttamisoikeus raukeaa ennenaikaisesti sellaisten sinetöityjen tavaroiden toimittamista koskevien sopimusten osalta, jotka eivät sovellu palautettaviksi terveydensuojelu- tai hygieniasyistä, jos sinetti on poistettu toimituksen jälkeen, ja sellaisten sopimusten osalta, jotka koskevat sinetöidyssä pakkauksessa olevien ääni- tai kuvatallenteiden tai tietokoneohjelmistojen toimittamista, jos sinetti on poistettu toimituksen jälkeen.
4.3 Peruuttamislomakkeen malli
STIHL antaa seuraavan mallin peruuttamislomakkeesta lakisääteisten säännösten mukaisesti. Mallia ei kuitenkaan tarvitse käyttää.
Peruuttamislomakkeen malli
(täytä ja lähetä tämä lomake vain, jos haluat peruuttaa sopimuksen)
_________________________________________________
Sähköpostitse osoitteeseen: info@stihl.fi
-
Minä/me (*) ilmoitan/ilmoitamme täten, että minä/me (*) peruutan/perumme (*) seuraavan tavaran (*)/palvelun (*) kauppasopimuksen
-
Tilauspäivämäärä (*) / Vastaanottopäivämäärä (*)
-
Kuluttajan nimi (kuluttajien nimet)
-
Kuluttajan (kuluttajien) osoite
-
Kuluttajan (kuluttajien) allekirjoitus (vain, jos tämä lomake toimitetaan paperilla).
-
Päiväys
(*) Tarpeeton poistetaan
_________________________________________________
5.1 STIHL verkkokaupassa ilmoitetut hinnat ovat lopullisia hintoja euroina (sis. alv), joihin lisätään toimituskulut. Toimituskulut näytetään kiinnostuneelle osapuolelle verkkokaupan kunkin tuotteen yhteydessä. Jos toimitus tapahtuu useina osatoimituksina, veloitetaan toimituskulut vain kerran.
5.2 Asiakkaiden käytettävissä ovat seuraavat maksutavat:
5.2.1 Pankkisiirto/Verkkopankki: Verkkopankkia tukevat kaikki Suomen suurimmat pankit. Sinut ohjataan kassaltamme sivulle, jolla voit valita pankkisi pudotusvalikosta. Tämän jälkeen sinut ohjataan pankkisi verkkosivuille tai sovellukseen suorittamaan maksu.
5.2.2 MobilePay: Kun maksat MobilePayn avulla, sinut ohjataan ensin MobilePayn isännöimälle sivulle, jossa voit syöttää puhelinnumerosi. Tämän jälkeen saat mobiililaitteeseesi push-ilmoituksen, jossa sinua kehotetaan avaamaan MobilePay-sovellus todentamisen loppuunsaattamiseksi.
5.2.3 VISA/MasterCard-luottokortti: Jos maksat VISA- tai MasterCard-luottokortilla, luottokorttiasi veloitetaan, kun tilaus on suoritettu.
5.3 STIHLillä on oikeus toimittaa lasku sähköisenä laskuna (sähköisessä muodossa, esim. PDF-dokumenttina, laadittu lasku), jonka asiakas voi ladata tililtään. STIHL ilmoittaa tästä asiakkaalle sähköpostitse.
5.4 Palautukset suoritetaan maksuvaihtoehdosta riippuen seuraavasti:
5.5 Maksut hyväksytään vain Euroopan unionin (EU) alueella sijaitsevilta tileiltä.
5.6. Kampanjakuponkien palautus: Kampanjakuponkien palautus on poissuljettu, katso 10.1.
6.1 Tavarat lähetetään pääsääntöisesti viiden (5) työpäivän kuluessa (maanantaista perjantaihin, pois lukien pyhäpäivät) sopimuksen tekemisestä. Ellei toisin sovita, toimitus tapahtuu asiakkaan tilauksessa ilmoittamaan toimitusosoitteeseen.
6.2 Toimitus tapahtuu vain Suomen sisällä Ahvenanmaata lukuun ottamatta.
6.3 STIHLillä on oikeus tehdä osatoimituksia.
6.4 Luovutettuaan tavaran kuljetusyritykselle asiakas saa STIHLiltä sähköpostitse lähetysvahvistuksen sekä kaikki tarvittavat tiedot lähetyksen tilasta ja, mikäli saatavilla, linkin kuljetuspalvelun tarjoajan lähetyksenseurantaan.
6.5 Jos STIHL ei pysty noudattamaan sitovaa toimitusaikaa syistä, jotka liittyvät STIHL:stä riippumattomiin tapahtumiin tai olosuhteisiin (esim. ylivoimainen este), STIHL ilmoittaa asiakkaalle välittömästi uuden toimituspäivän. Jos asiakas ei hyväksy uutta toimitusaikaa, asiakkaalla on oikeus peruuttaa sopimus kyseisen tavaran osalta; tällöin STIHL korvaa asiakkaalle jo suoritetun vastikkeen välittömästi. Tämä ei vaikuta sopimuspuolten lakisääteisiin oikeuksiin. Asiakkaan peruuttamisoikeus ja asiakkaan lakisääteiset takuuoikeudet säilyvät edellä mainittujen määräysten vaikutuspiirissä.
Toimitetut tavarat pysyvät STIHLin omistuksessa siihen asti, kunnes kauppahinta on kokonaan maksettu.
Jollei näissä YSE:ssa nimenomaisesti toisin määrätä, STIHLin vastuu aineellisista virheistä ja asiakkaan velvollisuus ilmoittaa STIHLille tällaisista virheistä määräytyy sovellettavien lakisääteisten säännösten mukaan.
9.1 STIHL on vastuussa vahingoista ainoastaan,
9.2 Vastuunrajoitus koskee myös kulukorvausvaatimuksia.
9.3 Muilta osin vahingonkorvausvaatimukset on suljettu pois riippumatta siitä, onko kyse oikeudellisesta perusteesta ja siitä, koskeeko se välitöntä vai välillistä vahinkoa.
10.1 Etusetelit (tarjouskoodit): Etusetelit ovat tositteita, joita ei voi ostaa, mutta jotka STIHL myöntää osana mainoskampanjoita ja joilla on tietty voimassaoloaika. Etusetelin voi lunastaa vain määritellyn ajanjakson aikana ja vain kerran osana tilausprosessia. STIHL pidättää oikeuden asettaa etusetelin voimassaolon ehdoksi tilauksen vähimmäisarvon. Tavaran arvon on oltava vähintään yhtä suuri kuin etusetelin arvo. Ero suurempaan tavaran arvoon voidaan korvata tarjotuilla maksuvaihtoehdoilla. Etusetelin arvoa ei makseta käteisenä eikä sille kerry korkoa. Etuseteliä ei palauteta, jos tavarat palautetaan kokonaan tai osittain tai jos tilaus joudutaan perumaan toimitusvaikeuksien vuoksi. Etuseteli voidaan lunastaa vain ennen kuin tilausprosessi on saatu päätökseen. Myöhemmin hyvittäminen ei ole mahdollista. Etuseteliä ei voi siirtää kolmansille osapuolille. Useita etuseteleitä ei voi yhdistää keskenään, ellei STIHL tarjoa tätä mahdollisuutta verkkokaupassaan. Jos asiakas on käyttänyt etusetelin ostokseensa, STIHL pidättää oikeuden veloittaa asiakkaalta asiakkaan säilyttämien tavaroiden alkuperäisen hinnan, jos tilauksen kokonaisarvo – tilauksen osittaisen peruuttamisen vuoksi – alittaa etusetelin arvon tai vastaa etusetelin arvoa.
11.1 STIHL myöntää asiakkaalle 30 päivän vapaaehtoisen palautusoikeuden, joka ei rajoita lakisääteisen peruuttamisoikeuden soveltamista. Tällä palautusoikeudella asiakas voi peruuttaa sopimuksen myös 14 päivän peruuttamisajan päätyttyä (ks. peruuttamisoikeus edellä) palauttamalla tavaran STIHLille 30 päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta (määräaika alkaa tavaran vastaanottamista seuraavana päivänä tai noutotilanteessa STIHL jälleenmyyjältä toimituspäivänä; määräajan noudattamiseksi riittää oikea-aikainen lähettäminen) tai lähetysvahvistuksessa tai noutoilmoituksessa mainitulle STIHL jälleenmyyjälle.
11.2 Palautettaessa STIHLille asiakas voi milloin tahansa itse tulostaa palautuslomakkeen ja palautusetiketin (sekä vaarallisten aineiden etiketin) ja käyttää niitä palautuksessa.
11.3 Vapaaehtoisen palautusoikeuden käyttämisen edellytyksenä on, että tavara palautetaan ehjänä ja alkuperäisessä kunnossaan, eli tavaran on oltava täydellinen, ja se on palautettava vahingoittumattomana yhdessä mahdollisten ohjeiden kanssa ja – jos tuote on toimituksen yhteydessä sinetöity – vahingoittumattomalla sinetillä varustettuna. Tämä tarkoittaa erityisesti sitä, että asiakas voi testata ja kokeilla tavaroita vain samalla tavalla kuin hän olisi voinut tehdä vähittäiskaupassa. Jos nämä ehdot eivät täyty, STIHL voi kieltäytyä hyväksymästä vapaaehtoista palautusta.
11.4 Lakisääteisen peruuttamisoikeuden määräajan päättymiseen saakka sovelletaan ainoastaan lakisääteisen peruuttamisoikeuden ehtoja. Vapaaehtoinen palautusoikeus ei rajoita lakisääteisiä takuuoikeuksiasi.
STIHL verkkokaupan tuotevalikoima on suunnattu yksinomaan täysi-ikäisille (18 vuotta täyttäneille) henkilöille. Jotta asiakkaat voivat tehdä ostoksia, heillä on oltava oikeus tehdä sopimus sovellettavan lain mukaisesti.
13.1 Kaikkiin STIHLin ja asiakkaan välisiin oikeussuhteisiin sovelletaan Suomen lakia, lukuun ottamatta sen lainvalintasäännöksiä ja kansainvälistä tavaran kauppaa koskevia lakeja, niin sanottua YK:n yleissopimusta kansainvälistä tavaran kauppaa koskevista sopimuksista (CISG, 11.4.1980).
13.2 Edellä mainittu lainvalinta ei rajoita ulkomaisen kuluttajalain pakottavaa suojaa, jota sovellettaisiin sopimussuhteeseen asiakkaan kanssa ilman lainvalintaa.
14.1 EU:n komissio tarjoaa internetissä alustan riitojen verkkovälitteistä ratkaisemista varten (ns. ODR-foorumi). Tämä ODR-foorumi on tarkoitettu yhteyspisteeksi tuomioistuinten ulkopuoliseen riitojenratkaisuun, joka liittyy verkkokauppasopimuksista johtuviin sopimusvelvoitteisiin. ODR-foorumiin pääsee seuraavasta linkistä: https://ec.europa.eu/consumers/odr.
14.2 STIHLin sähköpostiosoite löytyy yhteystiedoista tai oikeudellisista tiedoista.
14.3 Jos asiakas on kuluttaja, hän voi tehdä valituksen toimivaltaiselle kuluttajariitojen ratkaisuelimelle. Suomessa tämä elin on Kuluttajariitalautakunta, Hämeentie 2, PL 306, 00531 Helsinki (www.kuluttajariita.fi). Huomaa, että kuluttajariitalautakunnan päätökset ovat ei-sitovia suosituksia. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakuntaan kuluttajan on otettava yhteyttä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
15.1 STIHL verkkokaupan yleisiin sopimusehtoihin pääsee käsiksi ja ne voi tulostaa napsauttamalla Yleiset sopimusehdot -linkkiä (verkkokaupan näytön alareunassa) koko tilausprosessin ajan.
15.2 Asiakas voi milloin tahansa saada yleiskatsauksen ostoskoriin ennen siirtymistä tilausprosessiin. Tätä varten hän voi klikata ostoskorin symbolia.
15.3 STIHL tilin luominen tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden olla luomatta uudelleen asiakaspuolen tilaustietoja (esim. toimitusosoite, laskutusosoite, maksutiedot) myöhempiä tilauksia varten. Lisäksi rekisteröityneet asiakkaat voivat tarkastella tilaustietoja (esim. nykyisiä vahvistettuja tilauksia) henkilökohtaisella STIHL tilillään.
15.4 Asiakkaan osoite- ja toimitustiedot on annettava osana tilausprosessia ostoskorin tarkistamisen jälkeen. Asiakas voi korjata syöttövirheet milloin tahansa.
15.5 Tilausprosessi on mahdollista peruuttaa sulkemalla ikkuna milloin tahansa tilausprosessin aikana.
15.6 Tilaus välitetään STIHLille vasta painamalla ”Osta”-painiketta.
15.7 Vastaanottovahvistuksen yhteydessä asiakas saa yhteenvedon tilauksestaan sekä lisätietoja, kuten sopimusehdot. Asiakasta pyydetään tallentamaan tai tulostamaan nämä tiedot, sillä STIHL ei tallenna sopimusehtojen täydellistä koostetta tässä muodossa, eikä se näin ollen ole enää jälkikäteen asiakkaan saatavilla.
15.8 Sopimuksen tekemistä varten on käytettävissä vain suomen kieli.
16.1 Jos asiakas ei ole kuluttaja, STIHLin rekisteröity kotipaikka on suorituspaikka kaikille STIHLin kanssa solmitusta sopimussuhteesta johtuville velvoitteille.
16.2 Siltä osin kuin asiakas ei ole kuluttaja tai hänellä ei ole yleistä oikeuspaikkaa Suomessa, oikeuspaikkana sopimussuhteesta johtuvissa tai siihen liittyvissä riita-asioissa on Vantaa, Suomen lainsäädännön sallimissa rajoissa.
16.3 Jos asiakas on kuitenkin kuluttajansuojalain (38/1978) 1 luvun 4 §:ssä tarkoitettu Suomessa asuva kuluttaja, asiakkaalla on aina oikeus esittää Suomen kuluttajansuojalainsäädäntöön perustuva vaatimus siinä käräjäoikeudessa, jonka tuomiopiiriin asiakkaan kotipaikka tai vakituinen asuinpaikka kuuluu.
Käsitellessään asiakkaiden henkilötietoja, mukaan lukien sopimustiedot (esim. tilaus-, toimitus-, laskutus- ja maksutiedot), STIHL noudattaa lakisääteisiä määräyksiä. Yksityiskohtaiset tiedot löytyvät tietosuojaselosteesta, joka on luettavissa kohdasta Tietosuojaseloste.
[Sopimusehtojen loppu]